Coaching & Counseling


Visie

fresh 1018523 640Mijn visie als Leefstijlcoach en Vitaiteitscoach is, dat de drie pijlers van gezondheid - voeding, stress en beweging - in balans moeten zijn voor het verkrijgen en behouden van je vitaliteit en gezondheid. Om een goede begeleiding te kunnen bieden op basis van deze pijlers heb ik in 2013 de opleidingen Trainer Hormoonfactor en Stresscounselor afgerond bij Sonnevelt Opleidingen.

Daarnaast heb ik een jarenlange leerschool in stem- en ademtraining, Zenmeditatie, Yoga en Mindfulness gehad bij de New Zen-Zang Branch Amsterdam. Sinds 2011 ben ik Zen-zang lerares. Deze kennis en ervaring gebruik ik ook in mijn coaching. 

 


Voeding: Volgens Trainer Hormoonfactor

vegetables 790022 180Bij voeding moet je dan vooral niet denken aan een dieet waarbij je van alles niet mag eten vanwege de calorieën. Maar wel aan een nieuwe manier van omgaan met eten, gebaseerd op het Hormoonbalansprogramma van De Hormoonfactor, dat uitgaat van het creëren van de juiste hormoonbalans in je lichaam. 

Die hormoonbalans is voor iedereen verschillend. Er wordt dus per persoon gekeken naar disbalansen in de hormonen en daarop wordt het advies gebaseerd. De hoofdregels uit dit programma zijn van toepassing op iedereen, maar je krijgt tijdens een consult altijd advies op maat, afhankelijk van je klachten, wensen en doelen.Ook wordt gekeken naar mogelijke verstoringen in de darmflora, of mogelijke tekorten aan bepaalde mineralen en vitamines. 

Je krijgt adviezen over hoe je zo puur en onbewerkt mogelijk kunt eten, met zo weinig mogelijk chemische toevoegingen, met weinig ‘snelle’ koolhydraten en suikers en …. met voldoende vetten en eiwitten! 

Dit laatste valt voor veel mensen moeilijk te geloven, maar in een persoonlijk consult of workshop leg ik dit graag uit. Bij een consult krijg je advies over:

• Het kiezen van voeding die voor jou geschikt is, afhankelijk van jouw klachten
• Voorbeelden van recepten
• Waar je de gezondere producten kunt krijgen
• Waar je op moet letten bij het lezen van etiketten
• Waar je producten kunt krijgen die niet alleen gezond maar ook niet te duur zijn

Je zult blijvend andere eetgewoonten leren toepassen, zonder daar moeite voor te hoeven doen. 

In samenwerking met de Hormoonfactor is het ook mogelijk om de programma's van Ralph Moorman online te volgen of onder mijn begeleiding te doen. Klik hier voor meer informatie.

 

(Chronische) Stress

angst 807726 640Het kan zijn dat je niet goed in je vel zit vanwege (chronische) stress. Allerlei zaken, klein en groot, kunnen ervoor zorgen dat je gestrest bent. Er bestaat gezonde stress, die er voor zorgt dat je goed presteert onder druk of bij gevaar. Maar chronische stress, lichamelijk en/of mentaal, is erg ongezond. Dan kan stresscounseling uitkomst bieden.

Een druk gezin gecombineerd met een baan; een ziekte van jezelf of van een familielid; mentale en/of fysieke overgangsklachten; een sterfgeval; problemen op het werk; werkloosheid; burenruzie. Al deze zaken kunnen je uit balans brengen. Veel mensen compenseren dat akelige gevoel met (over)eten en/of ongezond eten - en worden vervolgens te dik.

Bovendien raakt je hormonale systeem van stress ontregeld: er wordt onder andere veel van het stresshormoon cortisol aangemaakt, dat ook nog eens dikmakend is - het zorgt vooral voor opslag van buikvet! Wil je dus van dat overgewicht af, dan is het goed om ook naar de stresspatronen kijken en daarmee anders te leren omgaan. 

Goed en gezond eten lukt ook pas als je niet teveel stress ervaart. En een dieet waarbij je heel weinig eet en calorieën moet tellen, werkt averechts, dat wekt juist stress op in het lichaam en is uiteindelijk door het jojo-effect juist dikmakend! 

Ook als de stress voor andere problemen zorgt, zoals depressie, nervositeit, hoofdpijn, of rug- en nekklachten, kan stresscounseling helpen om hiermee beter om te gaan en de klachten te laten verminderen of verdwijnen. Hierbij kunnen ook oefeningen en technieken ingezet worden vanuit de Zen-zang, Mindfulness en Yoga: oefeningen in adem- en stemtraining, om gevoelens beter te leren uiten, om beter te leren communiceren, om mentaal in balans en tot rust te komen.   

Hoe kan stresscounseling helpen? Door:

• Bewustwording (wat ben ik aan het doen; wat voelt niet goed; wil ik dit?)
• Doel in kaart brengen (wat wil ik wel; waar sta ik nu t.o.v. het doel?)
• Gedragsverandering (wat houdt me tegen om mijn doelen te bereiken; welke actie kan ik ondernemen; wie/wat kan helpen?)

Het inzicht in jezelf en het doorbreken van belemmerende patronen kan helpen bij het tot stand brengen van een gedragsverandering, waardoor je je beter voelt en weer optimaal functioneert.


Beweging

running 573762 640Het derde thema, beweging, staat ook volop in de belangstelling. Het is vaak genoeg aangetoond: een gezond gewicht (maar ook gezonde botten en spieren) krijg je alleen als je, naast gezond eten, ook genoeg beweegt.

Daarbij gaat het om ‘gewoon’ bewegen, maar als je een strakker figuur wilt, ook echt om trainen. Bij de juiste training, gecombineerd met goede voeding, zorg je voor spieraanmaak en vetverbranding. Sporten verlaagt dan het lichaamsgewicht en de bloeddruk, het is goed voor het cholesterolniveau en het bloedsuikerniveau (diabetes!) en het helpt bij het tegengaan van botontkalking.

Ook versterkt een goede training de spieropbouw omdat de juiste soort hormonen, zoals groeihormoon en testosteron, door sporten worden aangemaakt.